Cum se aplică șomajul tehnic? Interviu StartupCafe.ro

Într-un interviu video, pe Zoom, am discutat cu cei de la StartUpCafe.ro despre ultimele măsuri luate pentru a simplifica procedura de acordare a șomajului tehnic.

 Am redus termenul de procesare a cererilor de la 30 de zile la 15 zile
 Am eliminat Certificatul de Situație de Urgență din lista documentelor necesare
 Am eliminat împărțirea beneficiarilor în două categorii

Astăzi se încheie prima zi de procesare a cererilor venite de la angajatori, pentru susținerea șomajului tehnic. La nivel național, ANOFM a înregistrat 6.096 de cereri, pentru un număr de 67.243 de angajați.

Ne dorim în continuare rezultate cât mai bune, astfel încât e nevoie de o coordonare cât mai eficientă.

Pentru a mă asigura că lucrurile funcționează cum trebuie, sunt în dialog permanent cu directorii AJOFM-urilor iar semnalele venite din țară îmi confirmă că măsurile adoptate produc efectele pe care ni le dorim!

Interviu StartupCafe.ro:

StartupCafe.ro: Cum vor accesa firmele acea subvenție, care sunt pașii procedurali pentru șomajul tehnic plătit de stat cu 75% din salariu? Azi au apărut și formularele necesare, pe site-ul ANOFM.

Victor Picu: S-au simplificat procedurile pentru șomajul tehnic. În prima formulă, Ordonanța de urgență 30/2020 avea anumite prevederi restrictive, iar Ordonanța 32 a adus unele modificări și a simplificat aceste proceduri:

– În primul rând, nu mai este nevoie de certificat de situație de urgență (CSU) eliberat de Ministerul Economiei.

– Nu mai sunt 2 categorii de beneficiari, orice angajator poate să beneficieze de acești bani pentru plata șomajului tehnic, în condițiile în care, pe proprie răspundere, își asumă că activitatea sa a fost redusă sau întreruptă temporar sau parțial. De fapt sunt prevederile din Codul Muncii, art. 52, litera c, care reglementează șomajul tehnic. În acest moment orice angajator care și-a redus activitatea sau și-a întrerupt-o total sau parțial poate beneficia de șomajul tehnic.

– Banii se plătesc în  maximum 15 zile, s-a redus la 15 zile de la 30 de zile, tocmai pentru că banii se dau nu ca un decont, ci ca plată pentru șomajul tehnic. Deci angajatorul nu trebuie să plătească pentru ca apoi să vină cu cerere de decont.

– Documentele pe care trebuie să le depună sunt modelele reglementate prin ordin al ministrului Muncii – cerere, declarație pe proprie răspundere și lista cu persoanele angajate care au avut contractele suspendate.

Aici fac o precizare: banii, plata pentru șomajul tehnic este pentru perioada stării de urgență, începând cu 16 martie. În schimb, procedura pentru suspendarea contractului trebuie să o facă angajatorii, conform art. 52, lit. c din Codul Muncii. Angajatorii notifică în REVISAL această suspendare, iar data de la care se socotește plata pentru fracția din șomajul tehnic. Pentru 16 martie – 31 martie documentele se depun din 1 aprilie, iar pentru 1-5 aprilie, de la 1 mai, deci când angajatorii își închid de fapt luna.

E foarte important de înțeles că contractele trebuie suspendate prin decizia angajatorului, iar aceasta este reglementată de Codul Muncii, nu de ordonanța de urgență. OUG doar schimbă modalitatea de plată, pentru că plătește statul, nu angajatorul.

Citește continuare pe StartupCafe.

S-ar putea să vă mai placă...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *