Cluj și București. Două filozofii diferite

Boc-Firea

 Între 25 și 28 mai, clujenii sărbătoresc zilele orașului. Ediția din acest an s-a petrecut sub titlul „Orașul se conectează”. În cele patru zile, nu mai puțin de 315 evenimente distincte s-au petrecut în peste 30 de locații din oraș.

„Orașul se conectează” nu este doar un un titlu generic ci reprezintă cu adevărat o realitate a Clujului. Dacă facem o scurtă trecere în revistă a proiectelor derulate în ultima perioadă de municipalitate, ne dăm seama că, într-adevăr, Clujul se conectează. Se conectează la standardele din țările vestice și se conectează cu proprii locuitori. Orașul transilvănean este primul din România unde se emit certificate de urbanism online, autoritățile au dezvoltat o aplicație de mobil prin care locuitorii pot sesiza diversele probleme întâlnite iar pentru viitor se pregătesc să introducă bugetarea participativă. Mai exact, clujenii vor putea decide cum să se cheltuiască o parte din taxele pe care le plătesc.

Suntem anunțați de asemenea că municipalitatea urmează să amplaseze senzori în asfalt cu scopul de a informa cetățenii care sunt locurile de parcare libere în oraș, prin intermediul unei aplicații de mobil.

Toate acestea nu s-au petrecut peste noapte și nici după ureche. Strategia de dezvoltare a Clujului este un document realizat de specialiști din cadrul Universității Babeș Bolyai și orbitează în jurul măsurilor de creștere a calității vieții și a bunei guvernări. Fără să se plătească bani grei pe ea doar ca să fie uitată într-un sertar, soluțiile propuse în documentul de specialitate au fost până în prezent implementate în proporție de aproximativ 80%.

Pe de cealaltă parte, în curând Gabriela Firea va aniversa trecerea primului an din mandatul de primar general. Un an în care se presupunea că vom fi martorii unei revoluții în materie de trafic și de transparență decizională.

Unde suntem astăzi? Nu doar că traficul nu a cunoscut o îmbunătățire, dar se mai fac și experimente nereușite precum banda unică pentru RATB de pe Șoseaua București – Ploiești, care consumă nervii și timpul participanților la trafic . Nu doar că trasnparența decizională nu a crescut, dar majoritatea proiectelor de hotărâre nu sunt puse în dezbatere publică și s-a ajuns la cazuri în care, în mod abuziv, cetățenii să nu fie lăsați să participe la ședințele Consiliului General.

La un an de mandat, activitatea Gabrielei Firea poate fi sintetizată în promisiunea de cumpărare a… 2 (două!!!) autobuze. Am mai avut parte, ce-i drept, de concerte pe bani grei, al căror singur rost este acela de a readuce în atenția publică artiști ai căror cariere au apus demult.

Spre exemplu, pentru concertul „Vino să te București” organizat de Ziua Europei, primăria a plătit aproximativ 400 000 euro. Modul în care Gabriela Firea cheltuie banii bucureștenilor este o combinație între desfătare și proaste investiții. Nu sunt bani pentru autobuze noi, dar plătim sute de mii de euro pentru un concert de câteva ore. Nu sunt bani pentru școli și grădinițe, dar se pare că nevoia urgentă era ca Bucureștiul să aibă un logo.

Ca sfat, cea mai bună reclamă pe care și-o poate face Bucureștiul este prin creșterea calității vieții oamenilor, prin susținerea inițiativelor cetățenești și prin mai multe oportunități oferite antreprenorilor. Logo-ul ar trebui să fie ultima noastră grijă.

Altfel, atât Boc cât și Firea se bucură de un PR bun. Primarul Clujului o face prin intermediul măsurilor performante pe care le implementează, câtă vreme cel al Capitalei o face prin interviuri aranjate și promisiuni continue. Dar vremea promisiunilor apune. Trece un an de când e primar general. Dar la fapte când trece?

S-ar putea să vă mai placă...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *